Felt 200 KAN indberettes i første halvdel af 2017

Ny systemvejledning indeholder oplysning om karensperiode for indberetninger i felt 200

Ifølge SKATs tekniske vejledning for eIndkomst vil der være en karensperiode for indeberetning i felt 200 (Bruttoindkomst) indtil 1. juli 2017. Feltet var ellers meldt inaktivt fra 1. januar 2017, da det er afløst af konkret inberetning af arrbejdsgiverpension, hhv. medarbejder og arbejdsgiverbidrag (felt 147 og 148).

SKAT havde oprindeligt meldt ud, at indberetninger, der indeholdte felt 200 info, ville blive afvist fra 1. januar, men nu er der udsigt til, at dette i stedet resulterer i et advis (fejlmelding).

Der kan findes mere deltajeret information om de nye felter i SKATs indberetningsvejledning afsnit 8.2.

 

Frist for indberetning i eIndkomst, der skal have indflydelse på 2016 årsopgørelsen

Fristen for indberetning i eIndkomst, som skal have indflydelse på ansattes mv. første årsopgørelse for 2016, er 23. februar 2017 kl. 16.00.  

Rettelser foretaget efter denne frist kommer ikke nødvendigvis på årsopgørelsen hos den ansatte og desuden har man som virksomhed ikke mulighed at rette i A-skat og/eller AM-bidrag, hvorfor de skattemæssige konsekvenser er overladt til den ansatte at håndtere.

 

Indberetning af ansatte med bopæl i udlandet (reminder)

Ansatte med bopæl i udlandet kræver særlig opmærksomhed ved udfyldelse af identifikationsfelterne, jf. vejledningens afsnit 5:

“(…) Når en person er bosat i udlandet skal du indberette oplysning om fødselsdag, køn, navn, gade, postnr., post by og landekode ved hver indberetning. Det gælder også personer med et gyldigt dansk cpr-nummer, der er bosat i udlandet. Oplysningerne anvendes til udveksling af lønoplysninger til det land, hvor den ansatte er bosat. Det er derfor vigtigt, at adresse mv. er korrekt.

Indberetningen af ansatte med bopæl i udlandet kræver desuden en grundig analyse inden indberetning iværksættes, da der er mange elementer, som kræver gennemsyn inden det egentlige compliance-behov kan fastsættes. Vi assisterer gerne med både analyse og drift.

 

…mere om udveksling af information

Med SKM2016.621.SKAT vil SKAT fremover udveksle information, som det er påkrævet under EU’s direktiv 2015/2376/EU og direktiv 2011/16/EU, hvilket betyder, at visse tilfælde, er SKAT påkrævet at levere information om afgørelser eller bindende svar til de stater i EU, som må formodes at have interesse heri.

Som eksempler på situationer, hvor SKAT skal dele afgørelser med “den anden stat” er:

“(…)Eksempler på grænseoverskridende forhåndstilsagn:

  • Ordninger eller afgørelser, der fastslår, om der findes eller ikke findes et fast driftssted.
  • Ordninger eller afgørelser, der fastslår, om der findes eller ikke findes faktiske omstændigheder med potentiel indvirkning på et fast driftssteds skattegrundlag.
  • Ordninger eller afgørelser, der fastslår en hybrid enheds skattemæssige status i én medlemsstat vedrørende en person, der er hjemmehørende i en anden jurisdiktion.
  • Ordninger eller afgørelser om beregningsgrundlaget for afskrivning på et aktiv i én medlemsstat, som er erhvervet fra et koncernselskab i en anden jurisdiktion.

Der kan fx også være tale om grænseoverskridende forhåndstilsagn vedrørende:

  • Spørgsmål relateret til transaktioner mellem en hovedaktionær i et medlemsland og dennes selskab etableret i et andet medlemsland.
  • Spørgsmål relateret til stiftelsen af et selskab eller en erhvervsdrivende fond i et andet medlemsland.
  • Spørgsmål relateret til investeringer i et andet medlemsland (fx en I/S-lignende konstruktion).
  • At udenlandske kommanditister i et K/S udøver virksomhed gennem et fast driftssted i Danmark.(…)”

Meddelsen kommer med en lang række øvrige eksempler på situationer, hvor information skal udveksles og desuden også, hvilke informationer, der skal udveksles samt frister herfor.

 

…lidt mere om udveksling

OECD kunne for nylig offentliggøre at listen over antallet af aftaler om udveksling af skatteoplsynigner imellem skattemynidgheder nu har passeret 1.300.

 

Hvorfor er det vigtigt?

Det er helt tydeligt, at tendensen med ovenstående, MLI og BEPS er, at vi er på vej imod et generelt mere detaljeret, digitaliseret og transperant skattelandskab. Derfor vil der i fremtiden (nu) være krav om, at indberettet information er valideret, da den i sidste ende fører til den enkelte person/virksomheds skatteregnskab (årsopgørelse). Danske virksomheder med udenlandsk arbejdskraft eller aktivitet i udlandet er allerede underlagt kravene om indberetning mv., men vi vil se en stigende tendens i udveksling af oplysningerne og adfærdsbaseret revision, da kontrollen snart (og visse tilfælde allerede nu) kan foretages ud fra en symmetri på tværs af grænserne.

 

Behov for assistance?

[pirate_forms]

 

United Tax Network - Denmark is now Crossbord

The world is changing and so are we.

Our services are not limited to international tax, so we have changed our name to Crossbord, which better reflects all of how we can help you: 

We are your partner in all your global mobility situations where you cross the border in or out of Denmark.